سه شنبه, 25 مهر 1396 ساعت 11:11

متودی برای فروش اختراع

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

متودی برای فروش اختراع

درس اول: ملت تولید

مخترعان به شکل سنتی ایده‌هایشان را با انبوهی از طرح‌ها و تکرارهای بسیار با چوب، خاک یا فلز می‌‌ساخته‌اند. اما عصر دیجیتال، ابزاری کاملاً جدید معرفی کرده‌ است.

نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه (CAD) امکان طراحی سریع و فوق دقیق را فراهم می‌کند، ابزار پرداخت با کنترل عددی محاسباتی (CNC) این دقت را به دنیای فیزیکی می‌آورد و پرینترهای سه‌بعدی می‌توانند اشکال کامل را بنا به درخواست ایجاد کنند.

علاوه بر این‌ها، هزینه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار شدیداً کاهش یافته است. برنامه‌های رایگان، مانند BRL-CAD (که توسط ارتش برای طراحی سلاح توسعه یافت) و Blender می‌توانند اشیای سه‌بعدی را روی نمایشگر ایجاد کنند.

سازمان‌های اختراع متن‌باز مانند NextFab Store و MakerBot، پرینترهای سه‌بعدی رومیزی و کیت‌هایی را از طریق وب‌سایتشان می‌فروشند که از 750 تا 4175 دلار قیمت دارند. همچنین، می‌توانید نقشه‌هایی را از Fab#Home به صورت رایگان دانلود کنید و قطعات را خودتان تهیه کنید.

اما اگر نمی‌خواهید که خودتان دستگاهی داشته باشید، به دنبال تجهیزات ساخت محلی مانند TechShop در پورتلند، اورگان و سن‌فرانسیسکو یا NextFab در فیلادلفیا بگردید. این فروشگاه‌های با تکنولوژی بالا مانند باشگاه‌های مشت‌زنی محلی کار می‌کنند، که در ازای 100 دلار در ماه، دسترسی کامل به ابزارها و کارکنانشان را در اختیار می‌گذارند.

درس دوم: رازگشایی از ثبت اختراع

گرفتن یک حق ثبت نیاز به پول، زمان و پافشاری دارد – و این موضوع زمانی که همه چیز خوب پیش برود. ما از ریچارد بیم، وکیلی در Beem Patent Law در شیکاگو خواستیم تا برخی از رایج‌ترین اشتباهاتی که می‌توانند باعث شکست مخترعان تازه‌کار شوند را بیان کند.

  • درخواست ثبت اختراع در مرحله‌ی مفهوم

این بزرگ‌ترین اشتباهی است که من مشاهده می‌کنم. مخترعان پیش از این که اختراعی کرده باشند، اقدام به ثبت می‌کنند. من همیشه از آنها می‌پرسم: آیا امتحانش کرده‌ای؟ آیا یک نمونه، ترجیحاً به صورت محرمانه ساخته‌ای؟ نمونه حتماً نباید زیبا باشد، اما اگر یکی نساخته‌ای، آماده نیستی.

مخترعان تازه‌کار تجربه و دید کافی از فرایند ندارند. آنها یا ادعایشان را بسیار وسیع می‌کنند یا بسیار خاص. یک ادعای مناسب ادعایی است که جوهره‌ی اختراع را در بر بگیرد تا آن را از موارد پیشین متمایز کند. شما برای این کار واقعاً به یک وکیل ثبت اختراع نیاز دارید.

واقعیت این است که هر چه جزئیات بیشتری قرار دهید، حق ثبت نهایی گسترده‌تر خواهد بود. ما بیشتر فرایند را در ابتدا انجام می‌دهیم و جزئیات کامل را در درخواست می‌نویسیم.

  • این تصور که یک حق ثبت ارزان‌تر، آسان‌تر و موقت مناسب است.

برخی مخترعان فکر می‌کنند که به این علت که یک حق ثبت موقت نیاز به جزئیات فنی مانند یک درخواست رسمی ندارد، می‌توانند چند کلمه بنویسند، یک یا دو طرح اضافه کنند و ایده‌شان محافظت می‌شود. یک درخواست موقت به هیچ دردی نمی‌خورد. در عرض یک سال این حق از بین می‌رود.

درخواست حق ثبت مانند ادعاکردن روی یک معدن طلاست. شما باید حفاری کنید. هنگامی که درخواست می‌دهید، بیرون بروید و بفروشید، و تلاش کنید که از اختراعتان پول کسب کنید.

  • ناامیدشدن به خاطر ردشدن حق ثبت

از من بشنوید که 90 درصد اقدامات اولیه‌ی دفتر ثبت رد می‌شوند. ما این امر را این‌گونه تفسیر می‌کنیم که بازرس می‌گوید: «تو هنوز من را قانع نکرده‌ای. دوباره توضیح بده که چرا ادعا می‌کنی که اختراع تو با موارد قبلی متفاوت است». وکیل پتنت شما با بازرس مذاکره می‌کند. در بیشتر موارد دومین اقدام برای دفتر ثبت موفق است.

درس سوم: اولین نمایشگاه

یک نمایشگاه می‌تواند دیدی درباره‌ی رقابت و دسترسی به مشتریان بالقوه بدهد، اما برای یک مخترع بی‌تجربه می‌تواند درسی پرهزینه و دردسر باشد.

ماریو سالازار، مخترع ProMiter100 بعد از شرکت در یک نمایشگاه فهمید که نمی‌تواند در موفقیت عجله کند. سالازار می‌گوید: «وقتی که برای موفقیت در نمایشگاه مجبور باشید حقه‌بازی کنید، می‌فهمید که آماده نیستید.» بنابراین او طراحی را اصلاح کرد و دقت را افزایش داد. در نمایشگاه بعدی او امتیازش را فروخت. او می‌گوید: «این یک محصول کامل‌تر بود. هر چه خریداران کار کمتری برای انجام داشته باشند، احتمال خریدشان بیشتر است.»

همچنین مهم است که روی این تمرکز کنید که در نمایشگاه می‌خواهید به چه کسی دسترسی پیدا کنید. برناردو جی. هرزر، مخترع چمن‌زن پروپانی Lehr تلاش کرد که محصولش را در معرض دید خرده‌فروشان قرار دهد و وقتی که مخاطبی به دست می‌آورید، به همان اندازه که حرف می‌زنید، گوش کنید. او می‌گوید: «قرار نیست که همیشه جواب بله بشنوید. اما هر وقت که با کسی ملاقات می‌کنید، باید چیزی یاد بگیرید. به اعتراضاتشان گوش دهید.»

در نهایت، درباره‌ی نمایشگاه تحقیق کنید. کریس استوارت، زمانی که تصمیم گرفت که دستگاه تشخیص سرعت دستی Pocket Radar را در نمایشگاه الکترونیک مصرفی به نمایش بگذارد، از چالش‌های کنترل یک غرفه تعجب کرد. او می‌گوید: «با کسی که چنین نمایشگاهی داشته است صحبت کنید.» نماینده‌ی روابط عمومی استوارت – یک کهنه‌کار این نمایشگاه – یک مکان پررفت‌وآمد برای غرفه پیدا کرد. او می‌گوید: «وقتی که مکان‌های افتضاحی را که ممکن بود انتخاب کنیم، دیدیم، واقعا چشممان به واقعیت باز شد.»

 

اختراع

 

بازدید 1049 بار
برای ارسال نظر وارد سایت شوید
م2
م2 (2)
م2 (3)
م2 (4)
م2 (5)
م2 (10)
«
»